Jdi na obsah Jdi na menu

Na zvukové knihy i hudbu chytře s chytrým přehrávačem

18. 2. 2013

Zvukové knihy a hudba pořád s sebou? Proč ne? Ale jaký přehrávač zvolit, když sám Google Play na takovou otázku najde víc než 5000 odpovědí? Pojďme si představit jedno “chytré řešení”. Program Smart audiobook player se dá přeložit jako Chytrý přehrávač zvukových knih a díky svým pokročilým a dobře odladěným funkcím se skutečně chytrým stal.

Přehrávač hudby v MP3 je jednou z těch aplikací, bez které se dnes člověk neobejde a hlavně je to jedna z těch aplikací, která vám prostě musí “sednout”. Přesto, že název aplikace Smart audiobook player napoví, že aplikace je určena primárně pro přehrávání audioknih, své uplatnění najde i při přehrávání jakýchkoliv MP3 souborů ve složkách. Vždyť, co jiného je dnes audiokniha, než složka s jednotlivými soubory, ať už si ji vytvoříte pomocí syntetického hlasu, či je namluvena živými herci. Své kouzlo přináší tato aplikace ale i při přehrávání rozsáhlejší hudební sbírky.

Princip je poměrně jednoduchý, jedná se vlastně o přehrávač zvukových souborů, který se chová k jedné složce jako k jednomu celku a je jedno, jestli je to načtená kniha, či album písniček.

Knihovna

Aplikace má vlastně dvě prostředí. Tím prvním je knihovna, která vám po prvotním nastavení výchozí složky s obsahem přehledně zobrazí jednotlivé složky jako virtuální knihy. V této knihovně můžete přehledně zobrazit všechny “knihy”, nebo jen aktuálně rozečtené, či nově zařazené. Jednotlivé záznamy jsou přehledně seřazeny do seznamu, jediné co Čechy trochu zamrzí, je v Androidu známý nešvar s řazením, takže názvy začínající písmenkem s diakritikou najdete až dole pod položkami s běžnou abecedou. V seznamu knihovny neotravují zbytečné podrobnosti, a tak se plně můžete věnovat hledání toho pravého. Jak již jsme řekli, k dispozici jsou zobrazení třeba jen nikdy nečtených knih, nebo naopak pohled do těch přečtených. Knihu otevřete prostě, jak jste zvyklí, tedy buď klepnutím, nebo dvojím klepnutím se zapnutým TalkBackem.

Přehrávání

Druhý mód aplikace je samotné přehrávání. Obrazovce v tomto režimu dominují ovládací tlačítka, která jsou dostatečně velká a tři nejdůležitější (pro předchozí soubor, přehrávání/pauzu a další soubor) jsou dokonce doslova obří, takže se s nimi rychle pracuje zrakem, ale samozřejmě vše funguje i s odečítači. Čtyři velká tlačítka ve spodní části displeje jsou určena k přetáčení, a to jak o deset sekund, tak i o minutu dopředu či dozadu.

Obrazovka přehrávače navíc obsahuje kromě různých ukazatelů pozice v aktuálním souboru a ukazatele přečtení/přehrání celé knihy/adresáře, ještě několik užitečných tlačítek, která lze zobrazovat a skrývat v nastavení aplikace. Navíc zde existuje režim zámku jediného tlačítka, kdy celý displej zabírá prakticky jediné tlačítko na přehrání a pauzu, takže se dá čtení zastavit i tak nešikovnou rukou, jako mám já, beze strachu, na co si proboha zase kliknete. :-)

Přehrávání jde plynule, aplikace si načítá cache začátku další stopy v adresáři, takže prodleva mezi jednotlivými soubory je naprosto minimální (na Nexusu 7 se dostává ke čtvrtině sekundy), a tak je přehrání plynulé. Aplikace navíc nabízí i užitečnou funkci pro majitele Android 4.x a vyšších, a to je možnost jednoduchého ovládání na zamykací obrazovce. Bohužel widget pro zamykací obrazovku je velký jen jako hodiny, a tak na malých displejích mobilů je občas problém se trefit do dosti miniaturních tlačítek, u tabletů to ale takový problém není. Další jedna z mála věcí, které by si ještě zasloužily pozornost autorů, je rozložení ovládacích prvků v přehrávači, pokud se displej překlopí na šířku, zde totiž jaksi velká tlačítka ztrácejí svoji výhodu a celé rozhraní je opticky dosti nepřehledné, ale dá se na to zvyknout.

Proč “chytrý”?

Přestože jsme zatím hovořili o aplikaci Smart audiobook player také proto, že je vhodným nástrojem pro nevidomé a slabozraké, jistě svými vychytávkami udělá radost i vidícím. A proč že je vlastně tak “chytrý”?

To pravé kouzlo poznáte až při běžném používání, protože tato aplikace má pár funkcí, které se zase tak často nevidí a přestože mohou na první pohled působit jako prkotiny, časem zjistíte, že právě tyhle vychytávky z něj dělají perfektního společníka nejen na cesty a do postele. Seznámím vás stručně s několika z nich s tím, že zbytek je na vašem zkoumání, ať se taky nepřipravujete o překvapení.

• Vrácení pozastaveného přehrávání: Tahle funkce se ukázala jako velice užitečná, obzvlášť když kolem vás neustále “někdo kafrá” a vy si zapauzujete přehrávání. Přehrávač podle doby posledních pauz a přehrávání vypočítá ideální dobu a přetočí vám soubor o pár sekund zpět. Pokud tedy zrovna rychle potřebujete zapauzovat poslech, po opětovném přehrávání se poslech vrátí o několik sekund zpět a vy tak můžete slyšet to, co vám uniklo. Funkce je navíc opravdu chytrá, takže s délkou poslechu, a tedy i snižující se pozorností se prodlužuje i doba zpětného přetočení.
  • Boost hlasitosti: Občas se prostě stane, že je něco nahráno a uloženo příliš potichu, i s tím si SABP umí poradit tlačítkem, které vám uměle zvýší hlasitost nahrávky. Pro hudbu nic moc, ale pro mluvené slovo ideální nastavení.
  • Možnost individuálního výběru souboru: Jedním tlačítkem si můžete ručně vybrat určitý soubor z adresáře, od kterého se bude přehrávat. Ideální u hudebních alb, nebo přemluvených časopisů
  • Zabránění zamknutí třesením: Občas se hodí zakázat automatické pauzování přehrávání, či zamykání aplikace. To lze nastavit tak, že občasným zatřesením jste v klidu a nic se nepauzuje a nezamyká. Vhodné třeba, pokud jdete po ulici, protože to samozřejmě akcelerátor zařízení zaznamená. Trochu zamrzí nepřehlednost této volby v nastavení.
  • Stop přehrávání po delší nečinnosti: Zejména při čtení a poslechu v posteli se hodí funkce, kdy po určitém čase nečinnosti se zastaví přehrávání a aplikace se uspí. Ráno tak zoufale nehledáte, kde jste ještě vnímali a kde už zvuk neměl šanci na to, abyste ho vůbec pobrali. :-)
  • Automatické skrytí přečtené knihy: Na konci poslechu každé knihy/adresáře se vás aplikace zeptá, zda chcete označit položku jako přečtenou a tím usnadňuje procházení seznamu virtuální knihovny.
  • Záložky: Při přehrávání si můžete definovat vlastní záložky na místech, ke kterým se chcete později vrátit.
  • Historie: Tahle funkce se mi už několikrát hodila. Aplikace umí vypsat přehlednou historii toho, co vše jste dělali a tím jednak získáte přehled a jednak se můžete ke každému kroku vrátit – šikovné, pokud máte rozposloucháno více věcí
  • …a jak jsem řekl, zbytek je na prozkoumání na vás

Závěr

Při hledání aplikace pro přehrávání nejen vygenerovaných knih a textů, ale i běžné hudby jsem trávil mnoho času a s klidným svědomím mohu říci, že tahle aplikace je to nejlepší, co dnes obchod nabízí. Některé funkce jsou k dispozici až v placené verzi, ta se nekupuje přes Android, ale licence se získává přímo v aplikaci (je propojeno s účtem na Google, takže platba a aktivační proces probíhá standardně), ale pár desítek korun za takovouhle aplikaci skutečně stojí.

Jak aplikaci získat

Stahujte a instalujte na Google Play buď zadáním dotazu “smart audiobook player” v zařízení, nebo na následujícím odkazu:

Aplikace: Smart audiobook player, Autor: ALEX KRAVCHENKO